Brennkopper

Hva er brennkopper?

Brennkopper (impetigo) er en vanlig og smittsom hudinfeksjon hos barn. Den forårsakes av bakterier, vanligvis stafylokokker eller streptokokker. Brennkopper er ikke farlig, men kan være ubehagelig og krever ofte behandling.

Hvis du mistenker at barnet ditt har brennkopper, kan du kontakte lege hos Dr.Dropin for råd og vurdering.Vi tilbyr både videokonsultasjoner og konsultasjoner på våre klinikker.

Symptomer på brennkopper

Røde sår: Starter som små, røde prikker som raskt utvikler seg til væskefylte blemmer.

Gule skorper: Blemmene sprekker og etterlater seg gule, honningfargede skorper.

Kløe og svie: Sårene kan være kløende og sviende.

Spre seg: Brennkopper kan lett spre seg til andre deler av kroppen.

Behandling av brennkopper

I enkelte tilfeller kan det være behov for antibiotika, men som regel er ikke dette nødvendig. Det anbefales riktignok å holde barnet hjemme fra skolen til sårene er borte.

I tillegg bør du holde sårene rene og desinfisere ting som klær og benkeplater. Det er også lurt å vaske hendene jevnlig og gjerne bruke antibac.

Se ledige timer

Når bør du kontakte lege ved brennkopper?

Kontakt lege hos Dr.Dropin hvis:

• Barnet ditt har feber eller føler seg uvel.
  • Utslettet sprer seg raskt eller ikke blir bedre etter noen dager med behandling.
  • Barnet ditt har andre symptomer som hovne lymfeknuter eller nedsatt allmenntilstand.
  • Hvis du er usikker og ønsker råd

Forebygging av brennkopper

God hygiene: Vask hendene ofte og grundig med såpe og vann.

Unngå deling: Ikke del håndklær, klær eller andre personlige eiendeler med personer som har brennkopper.

Rene sår: Vask og rens sår og skrubbsår umiddelbart for å redusere risikoen for infeksjon.

Dr.Dropin kan hjelpe

Få rask vurdering av barnets utslett via videokonsultasjon eller få grundig undersøkelse og behandling av brennkopper på en av våre klinikker - hos allmennlege eller hudlege. Få resept på antibiotika hvis det er nødvendig.

Les om utslett hos barnSe ledige timer

Hvordan vet jeg om utslettet til barnet kan være tegn på alvorlig sykdom?

Dersom barnet er i dårlig form, har feber, gråter, gir uttrykk for smerte eller ubehag, ikke vil spise eller drikke noe særlig, er slapp - da bør du kontakte lege for en hurtig vurdering

Se ledige timer

Jeg tror barnet mitt har vannkopper, hva bør jeg gjøre?

• Om det er et utbrudd med vannkopper i barnehagen og du er sikker på at ditt barn er blitt smittet, behøver du ikke gjøre annet enn å holde barnet hjemme til alle sårene har tørket ut.
  • Virker barnet å være i dårlig form, ha høy feber etc bør du kontakte lege for en vurdering
  • Er du i tvil om det er vannkopper eller ikke kan det også være greit med en undersøkelse hos lege, så du vet til en annen gang om barnet har hatt dette eller ikke.

Les mer om vannkopper

Er atopisk eksem arvelig?

Arv spiller en vesentlig rolle i utviklingen av atopisk eksem ja, og har en av foreldrene hatt dette er det høyere risiko for at deres barn også utvikler dette.

Barnet mitt har utslett, kan jeg sende han / hun i barnehagen for det?

Noen typer utslett kan være smittsomme, så det er alltids lurt å få en vurdering hos lege dersom du er i tvil.

Hva er utslett?

Utslett er forandringer i hudens farge, tekstur eller utseende, og kan være røde, kløende, væskende eller hevede.

Hva er vanlige årsaker til utslett hos barn i Norge?

Virusinfeksjoner (meslinger, røde hunder, vannkopper), bakterieinfeksjoner (skarlagensfeber, brennkopper), allergiske reaksjoner (matallergi, eksem), varmeutslett, bleieutslett og insektbitt.

Se ledige timer

Hvordan ser ulike utslett ut?

Virusutslett starter ofte på kroppen og sprer seg, mens bakterieutslett er gjerne røde og væskende. Allergiske reaksjoner gir kløende, rødt utslett, og eksem er tørt og kløende. Varmeutslett er små, røde prikker, og insektbitt er røde og hovne.

Når bør jeg kontakte lege med utslett?

Kontakt lege umiddelbart ved rask pust, slapphet, høy feber, utslett som ikke forsvinner når du trykker på det, utslett i munn/øyne, sterke smerter eller hevelser i ansikt. Kontakt lege innen kort tid ved utbredt utslett, forverring, feber, oppkast, diaré eller usikkerhet om årsaken.

Se ledige timer

Kan jeg bruke Dr.Dropin videolege ved utslett?

Ja, videolege kan gi råd om lettere utslett. Ved behov for fysisk undersøkelse henvises du videre.

Les mer om videolege

Hvordan behandle utslett?

Behandlingen avhenger av årsaken. Kjølende bad, fuktighetskrem og kløestillende midler kan lindre symptomer. Antibiotika eller allergimedisin kan være nødvendig i noen tilfeller. Er du usikker på hva du bør gjøre, kontakt lege.

Hvordan forebygge utslett?

God hygiene, unngå overoppheting, bruk solkrem og insektspray, og følg vaksinasjonsprogrammet.

Hva er vannkopper?

Vannkopper er en svært smittsom virussykdom som gir et kløende utslett med røde prikker og blemmer. Utslettet starter ofte på kroppen og sprer seg til ansikt, armer og bein. Barnet kan også ha feber, hodepine og være slapp.

Les mer om vannkopper

Hva er hånd-, fot- og munnsykdom?

Hånd-, fot- og munnsykdom er en virusinfeksjon som gir blemmer i munnen, på hendene og føttene. Barnet kan også ha feber og sår hals. Sykdommen er vanligst hos barn under 5 år.

Hva er tredagersfeber (exanthema subitum)?

Tredagersfeber (6.barnesykdom) er en virusinfeksjon som gir høy feber i 3-4 dager, etterfulgt av et blekrosa utslett på kroppen når feberen går ned. Sykdommen er vanligst hos barn under 2 år.

Les mer om 6.barnesykdom

Hva er femte barnesykdom (erythema infectiosum)?

Femte barnesykdom er en virusinfeksjon som gir et rødt utslett i kinnene ("slapped cheek"), etterfulgt av et blonder-aktig utslett på kroppen. Sykdommen er vanligst hos barn i skolealder.

Les mer om 5.barnesykdom

Hva er skarlagensfeber?

Skarlagensfeber er en bakterieinfeksjon som gir et rødt, sandpapiraktig utslett på kroppen, ofte ledsaget av feber, sår hals og "bringebærtunge".

Les mer om skarlagensfeber

Hva er impetigo (brennkopper)?

Impetigo er en hudinfeksjon forårsaket av bakterier. Det gir væskende sår som sprekker og danner gule skorper. Impetigo er smittsomt og vanligst hos barn.

Les mer om brennkopper

Hva er atopisk eksem?

Atopisk eksem er en kronisk hudsykdom som gir tørr, kløende og betent hud. Det er vanligst hos barn og kan være arvelig.

Les mer om barneeksem

Hvordan kan jeg vite hvilken sykdom barnet mitt har?

Det er viktig å kontakte lege for å få riktig diagnose og behandling av utslett hos barn. Legen vil vurdere utslettet, barnets symptomer og eventuell smittehistorikk for å finne årsaken.

Se ledige timer

Kan jeg behandle barnesykdommer hjemme?

De fleste virusinfeksjoner som gir utslett hos barn går over av seg selv. Du kan lindre symptomene med febernedsettende, smertestillende og kløestillende midler. Ved bakterieinfeksjoner kan det være nødvendig med antibiotika.

Er du usikker eller i tvil, kontakt lege.

Hvordan kan jeg lindre barnets ubehag ved utslett?

Du kan lindre ubehag ved utslett ved å:

- Gi barnet febernedsettende og smertestillende medisin (etter råd fra lege eller apotek).

- Kjøle ned huden med kalde omslag eller et lunkent bad.

- Bruke kløestillende krem eller lotion (etter råd fra lege eller apotek).

- Kle barnet i myke, løstsittende klær.

- Sørge for at barnet får nok væske.

Se ledige timer

Når kan barnet mitt gå tilbake til barnehage/skole etter utslett?

Når barnet kan gå tilbake til barnehage eller skole avhenger av sykdommen og barnets allmenntilstand. Ved smittsomme sykdommer er det viktig å følge råd fra lege for å unngå å smitte andre.