Split abs

Split stomach muscles or diastasis are a natural part of being pregnant. In order for the stomach to grow, the muscles must be pulled apart (the connective tissue between the stomach muscles stretches) to make room for the baby growing in the stomach. For the vast majority of people, the muscles and connective tissue contract again after birth. In some cases, the muscles do not fully rejoin after birth.

Book an appointment

What are split abs?

Split abdominal muscles (also known as diastasis recti) is a condition in which the muscle tissue of the rectus abdominis, or "six-pack muscle," spreads due to increased intra-abdominal pressure. This can happen during pregnancy, after giving birth, or as a result of excess weight or exercises that bother the stomach.

Split stomach muscles can cause the appearance of a "bowed" appearance in the abdomen, and can also cause pain in the back and lower abdomen. For pregnant women, this can also lead to problems maintaining control over the pelvis, which can lead to incontinence or problems controlling bowel and bladder function. In addition, it can cause problems with carrying and caring for the child, and can also cause problems with having a normal birth. It is important to get treatment for split abdominal muscles during pregnancy to avoid complications during birth.

Delte magemuskler Martine

Symptoms

Different symptoms can occur with split abdominal muscles. It can be seen by the formation of a space between the vertical abdominal muscles or by the fact that it bulges downwards along the middle of the abdomen. Split stomach muscles can also lead to lower self-esteem and reduced quality of life. Some may experience other symptoms, for example:

  • Pain and discomfort in the stomach
  • Pelvic instability
  • Pain in the lower back
  • Lack of contact with core muscles
  • Constipation and urine leakage

Treatment

The latest research can tell that it is important to train all layers of abdominal muscles, both during and after pregnancy. It is a myth that you cannot practice sit-ups and other similar exercises - as long as it feels good.

A physiotherapist can help you connect with the core muscles and tailor a treatment plan to strengthen all layers of the muscles to reduce symptoms. In some, but few, cases of diastasis, exercise will not overcome the problem. In such cases, the physiotherapist will be able to refer to surgery.

Book an appointment

Selvtest av magen

Fire uker etter fødselen er det på tide med en selvtest av magemusklene. Dette er viktig for at du skal kunne tilpasse treningen til ditt nivå. Forta gjerne en ny sjekk om en måned tid, resultatet kan da være helt annerledes.

1. Ligg på ryggen med bøyde knær og fotsålene hvilende mot gulvet

2. Finn midtlinjen langs nedover magen (en linje som går fra mellom brystene, via navlen og helt ned til fremre bekkenledd - symfysen)

3. Plasser to fingre ved siden av hverandre, ca to fingerbredder over navlen.

4. Løft Hodet med haken mot brystet som når du tar sit-ups.

Hvor stor avstand er det mellom de rette magemusklene? Mål avstand i dette mellomrommet med fingrene. Får du plass til en til to fingerbredder er det normalt.

Du skal også undersøke hvor dypt du klarer å presse fingrene ned i dette mellomrommet. Uansett hvordan din mammamage er nå vil det være viktig med gradvis opptrening.

Du kan trene magen som normalt, men husk å starte rolig
Bredde: To fingerbredder eller mindre
Dybde: Mindre enn tre ca

Du bør trene dype magemuskler ekstra godt i starten
Bredde: To fingerbredder eller mindre
Dybde: Mer enn tre cm

Unngå de tyngre øvelsene som medfører at magen ikke tåler trykket innenfra.
Bredde: 2 1/2 fingerbredder eller mer
Dybde: Mindre enn tre cm

Unngå de tyngre øvelsene som medfører at magen ikke tåler trykket innenfra. Bruk ekstra god tid på de viktigste magemusklene.
Bredde: 2 1/2 fingerbredder eller mer
Dybde: Mer enn tre cm

Se her for gode kjerneøvelser

sanity imagesanity image

Physiotherapist Martine

Martine har lang erfaring med plager i rygg, hofte og bekken hos både kvinner og menn. Hun har spesialkompetanse på kvinnehelse og langvarig smerte, samt trening under og etter graviditet. Martine undersøker funksjon i bekkenbunn hos kvinner etter svangerskap, og ved dysfunksjon og smerter i underlivet (bl.a inkontinensproblematikk, underlivsprolaps /fremfall, vulvodyni, vaginisme). Martine har også kompetanse på idrettsmedisin og tilbyr behandling av akutte og langvarige muskel- og skjelettplager. Hun er opptatt av å se hele mennesket, og gi gode hverdagsråd til hvordan du kan mestre dine plager.

Martine har særlig interesse for:
Rygg | Hofte | Lyske | Bekken | Kvinnehelse | Gravide | Underlivsplager | Vaginisme | Vulvodyni | Endometriose | Inkontinensproblematikk

Tilleggstjenester som Martine tilbyr:
Trykkbølgebehandling
✓ Manometer – trykkmåler for undersøkelse av styrke og utholdenhet i bekkenbunn

Hvor kan du bestille time hos Martine?
📍 Oscars gate
📱 Videokonsulasjon | Ios | Android

Bestill time hos Martine her
sanity imagesanity image

Dr. Dropin Fysikalske gives you the security you need throughout your pregnancy

sanity imagesanity image